Ciekawe

Wersja mobilna strony a strona responsywna – jakie są różnice?

Konieczność dostosowania designu strony internetowej do różnej wielkości ekranów oraz parametrów sprzętowych nie umknęła uwagi większości właścicieli stron. Nie zawsze jednak mają oni jasność, jakimi kanałami najkorzystniej będzie przeprowadzić te zmianę. Czy lepiej zdecydować się na stronę mobilną, czy też postawić na responsywność?

Strona responsywna – inteligentne dopasowanie do urządzenia

Tworzenie responsywnych stron internetowych wiąże się z wykorzystaniem rozwiązań RWD, w efekcie którego powstają witryny, których układ strony, jej treści oraz elementy graficznie płynnie dostosowują się do ekranu danego urządzenia, niezależnie od jego wielkości.

Układ graficzny strony responsywnej może się więc radykalnie różnić pomiędzy kilkoma urządzeniami, jednak jej czytelność i przystępność dla odwiedzających pozostaje na tym samym poziomie. Jeżeli chodzi o nakłady finansowe, jakich wymaga tworzenie responsywnych stron internetowych, to po początkowej inwestycji okazują się one na ogół znacznie bardziej opłacalne, niż strony mobilne.

Strona mobilna – alternatywna wersja strony

By stworzyć mobilną wersję standardowej strony www, należy tak naprawdę napisać ją od nowa. Sam kontent tekstowy strony najczęściej pozostanie niezmieniony, choć duże serwisy korzystają także niekiedy z możliwości pozostawienia na stronie mobilnej jedynie najpotrzebniejszych informacji, po resztę odsyłając użytkownika do pełnej wersji portalu.

Dla strony mobilnej musi zostać utworzona osobna domena lub subdomena, w obrębie której znajdzie się jej kod oraz wszystkie powiązane z nią treści. Strony mobilne kreowane są głównie z myślą o szybkim wczytywaniu się na dostępnych w urządzeniach mobilnych wyszukiwarkach, nie mogą zatem być wypełnione skomplikowanym designem graficznym.

Na które z rozwiązań lepiej się zdecydować?

Tworzenie responsywnych stron internetowych z całą pewnością stanowi lepsze wyjście, jeśli pod uwagę weźmiemy pozycjonowanie i optymalizację strony pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google. Niestety, strony mobile mogą być postrzegane z punktu widzenia wyszukiwarek jako osobne strony witryny, co rodzi problemy w kontekście replikacji kontentu (duplicate content).

Przy tworzeniu responsywnych stron internetowych nie zachodzi potrzeba zajmowania dodatkowej domeny czy subdomeny, dzięki czemu algorytmy Google rozpoznają daną witrynę jako jednolitą całość, a obawy o duplicate content stają się bezpodstawne. Badania rynkowe zdają się potwierdzać popularność stron responsywnych wśród użytkowników – przy wykorzystaniu tej formy otrzymują oni na tablecie czy smartfonie zawartość strony identyczną z tym, co byłoby dla nich dostępne przy przeglądaniu jej na komputerze.

Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio

Share: